Przelew na złe konto bankowe - co robić?

Przelew na złe konto bankowe – co robić?

O pomyłkę w przelewie bankowym nie jest trudno, najczęstsze błędy dotyczą niewłaściwego numeru konta odbiorcy, nieodpowiedniej kwoty albo niepoprawnych danych osobowych. Banki podczas dokonywania przelewów i tak biorą pod uwagę jedynie numer rachunku także, jeżeli wpiszemy poprawne dane i niewłaściwy numer konta, który istnieje, to przelew, tak czy inaczej, zostanie zrealizowany. Jak zachować się w takiej sytuacji? Czy w tym wypadku pieniądze będzie można odzyskać?

Jeżeli dokonaliśmy przelewu i pieniądze dotarły na nieodpowiednie konto bankowe (sprawdź najlepsze konta osobiste na rachunki-bankowe.com.pl), przysługuje nam prawo do odzyskania utraconych środków. Po wykryciu pomyłki należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem, być może uda nam się cofnąć albo anulować przelew. Jeżeli jednak został już zrealizowany, możemy poprosić bank o pośrednictwo w kontakcie z osobą, do której przez przypadek trafiły nasze pieniądze. Niestety instytucja finansowa nie może ujawnić jej danych osobowych. Po naszej interwencji bank powinien wysyłać do takiej osoby wezwanie do zwrotu pieniędzy z informacją o numerze rachunku, terminie zwrotu oraz kwocie.

Co zrobić, gdy odbiorca nie chce oddać pieniędzy?

W tym wypadku niestety jednym rozwiązaniem jest skierowanie sprawy do sądu z powództwa cywilnego na podstawie zapisów Kodeksu cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu się. Nie mniej jednak większość osób, które przypadkowo się wzbogaciły, zazwyczaj dokonują zwrotów bez żadnych zastrzeżeń.

Podmieniony numer konta

Większość z nas wykonuje przelewy za pośrednictwem bankowości elektronicznej, bez wątpienia to najwygodniejsza forma płatności. Niestety coraz częściej zdarzają się sytuacje, że numery rachunków bankowych zostają podmienione, w konsekwencji nasze pieniądze trafiają na zupełnie inne konto. Aby ustrzec się przed tego typu atakami, pamiętajmy, aby odpowiednio zabezpieczyć swój komputer, należy zainstalować oprogramowanie antywirusowe i dbać o to, aby było regularnie aktualizowane. Poza tym warto zachować czujność, dokładnie sprawdzać numer rachunku, a do autoryzacji najlepiej używać wiadomości SMS.

Beata Banasiak
Ekspert finansowy

Brak komentarzy

Napisz komentarz

SPRAWDŹ KREDYT HIPOTECZNY W PKO BP